Sponsoren

woensdag 20 juni 2012

Afzien in het Zeeuwse

De Raboster Zeeuwse eilanden staat al weken dik onderstreept in mijn agenda. Donderdag 14 juni is het dan eindelijk zo ver. De 3-daagse start met een proloog door de binnenstad van Middelburg.
Om 17 u arriveer ik op de dam, waar Bert zich een mooi plekje heeft gevonden voor de bus en de stoelen en tacxen al uitgestald staan. Nadat Bert mijn fiets in orde heeft gemaakt verken ik met de meiden die er al zijn het parcours. Ik hoef zelf pas om 19.33 te starten. Na nog even rustig te hebben gezeten ( Nou ja rustig, de zenuwen gieren door mijn lijf), ga ik ruim van te voren losrijden. Dan is het zo ver een brengt Sonja mij naar de start. Ze spreekt me nog wat motiverende woorden toe en ik heb Gerrie, die mij met de auto zal volgen, gezegd dat hij flink moet schreeuwen vanuit de auto. Dan echt het startpodium op en het laatste wat ik hoor is 3,2,1 GO!!het eerste deel is bochtig en over steentjes, ondanks dat de weg droog is durf ik niet voluit de bochten te nemen. Hier verlies ik dan ook een hoop tijd. Ik kom er niet lekker in. Ondanks dat het maar 5 km is kom ik helemaal kapot over de finish en moet ik eerst 5 minuten gaan zitten voordat ik weer wat kan zeggen.
Ik word uiteindelijk 108ste in een tijd van 7.04.95 met een gemiddelde van 42.3 km/u. Steffi rijdt een super knappe tijd en wordt 33ste en 10de in het jongere klassement.
Nadat iedereen geweest is vertrekken we met zijn allen naar vakantiepark de Witte Raaf in Arnemuiden waar we 2 huizen tot onze beschikking hebben en de komende 3 dagen zullen verblijven. Bij aankomst kunnen we gelijk aan schuiven bij teamkok ad die heerlijke pannenkoeken voor ons gebakken heeft. Na nog gezellig wat nagepraat te hebben met zijn allen zit de dag erop.

De volgende dag moeten we om 9 u aan het ontbijt verschijnen. Alleen geen meiden om 9 u…handig als niemand zijn wekker zet :-). Omdat het weer slecht is geen losrijden voor ons in de morgen. Maar in plaats daarvan kruipt de ene helft weer terug in bed om televisie te kijken en gaat de andere helft aan zijn huiswerk. Als echte wielrenners brengen we rustend de dag door! Om half 3 mogen we weer aan tafel voor een heerlijke 3 gangen maaltijd. Het toetje is het aller lekkerst: rijstepap met verse aardbeitjes. Op deze bodem moet het wel gaan lukken de etappe van 105 km die om half 19 van start zal gaan.
Start vandaag is vanaf de markt in Middelburg. Het eerste uur is grote deels wind mee en wordt dan ook met een ramp tempo van 43 km/u afgelegd. Ik kan me goed handhaven. Na Colijnsplaat, op de smalle polderweggetje heb ik het zwaar en zit te ver van achter. Dan net voor mij op de kasseienstrook een valpartij, waardoor ik van mijn fiets af moet. Met een groepje moeten we daarna in de achtervolging en sluiten dan gelukkig weer vrij snel aan bij het peloton. Daarna gaat het beter en kan ik me goed van voren handhaven. Zowel Steffi als Iris rijden lek en proberen nog alles om terug te komen bij het peloton, maar helaas tevergeefs. Zij belandde met Gerda in een groepje net achter het peloton. Tara en Christel zit bij mij in de groep. De aankomst is vandaag in Vlissingen. Ik voel me goed en besluit nog mee te sprinten. Tot 2 bochten voor de finish zit ik goed, maar dan laat ik me toch weer te veel in sluiten, waardoor ik uiteindelijk als 32ste over de finish kom. Ondanks de pech van de lekke banden en de kramp waar Christel mee te kampen kreeg in de laatste kilometers kijkt iedereen tevreden terug op vandaag. Na de koers snel in de bus terug naar Arnemuiden, waar we na nog wat gegeten te hebben gaan slapen want morgen al om 12 u de start van de laatste etappe. Waarbij ze nog meer wind opgegeven dan vandaag.
In een stoet van 6 auto’s leidt Christel ons via de toeristische route over Walcheren (saskia’s Tomtom kende de nieuwe weg nog niet;-)) naar Westkapelle. Tijdens het losrijden merk ik al wat een wind er staat en dat is ook te zien aan de witte koppen op zee! Al kort na de start wordt heel de koers voor ongeveer 10 minuten compleet stil gelegd door een massale valpartij. Gelukkig ligt er niemand van ons bij. Al vrij snel daarna kom ik met nog een grote groep meiden net voor het opgaan van de Oosterscheldekering in de problemen doordat we verkeersgeleider aan de verkeerde kant passeren en daardoor opeens vanuit het midden van het peloton, achteraan het peloton rijden. Het peloton zijn we steeds verder wegrijden. Gelukkig denkt iedereen in onze groep er het zelfde over en blijven we volle bak doorrijden. Na ongeveer 30 km in de achtervolging sluiten we net voor het opgaan van de Zeelandbrug weer aan bij het peloton. Blij dat we het gered hebben en  nu is het zaak om snel naar voren te schuiven en er dit keer wel bij te blijven. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral in de plaatselijke rondje achter in de polder bij Westkappele als het op een lang lint wordt getrokken is het enige wat ik kan denken ik mag dat wiel voor me niet loslaten. Dit lukt. Ik merk dat het lange stuk in de achtervolging mij erg veel krachten heeft gekost, maar toch weet ik er bij te blijven. Alleen het opschuiven tegen wind in de laatste kilometer op de Zeedijk lukt mij niet meer, waardoor ik als 52ste finish. In het eindklassement eindig ik op 58ste plek.
Na de finish totaal leeggereden word ik opgevangen door de rest van de ploeg. Als afsluiting van de geslaagde 3-daagse eten we nog wat op het terras in het zonnetje.
Ik kijk tevreden terug op deze 3-daagse. Het was weer een hele mooie ervaring, met een leuke groep mensen en een goede sfeer! Begeleiding bedankt voor de goede zorgen tijdens deze dagen.
Ines Klok

Geen opmerkingen:

Een reactie posten